Waarom Lego cool is - Caenen Communicatie
762
post-template-default,single,single-post,postid-762,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Waarom Lego cool is

lego-bricks

Lego, wie is er niet mee opgegroeid? Leverbaar als simpele bouwwerkjes of te zien als levensgrote sculpturen. Zo was ik diep onder de indruk van de megagrote Lego-draak die ik in Disney World Orlando tegenkwam in Lake Disney. Hoe Lego zelf inspiratie vindt voor een deel van haar productlijn is vanuit communicatieperspectief echt briljant en wil ik graag met je delen.

Legodraak2

Lego-draak Lake Disney

Niet showen, maar meenemen
Op de klassieke manier verdiep je je in je doelgroep en bedenkt producten, waarvan je verwacht dat jouw doelgroep ze aantrekkelijk vindt, geïnteresseerd raakt en overgaat tot aanschaf. In een tijd waarin co-creatie bijna net zo gewoon is als ademhalen, is dat wel wat passief. Tegenwoordig wil je als fan betrokken en meegenomen worden in het verhaal van een merk. Hoe meer er een dialoog ontstaat, hoe enthousiaster je wordt. Van fan word je ambassadeur en misschien wel klant voor het leven.

Lego Ideas
Lego doet hier nog een extra schepje bovenop en laat haar fans via Lego Ideas zelf bedenken welke ontwerpen ze in Lego-stenen willen hebben. Tegen de tijd dat de ontwerpen op de markt komen, vliegen ze als zoete broodjes over de toonbank. Zo was de DeLorean-tijdmachine van Back to the Future binnen no time uitverkocht. Lego Ideas genereert niet alleen een stuk betrokkenheid van die-hard Lego-fans, maar creëert ook openingen voor nieuwe fans en klanten.

Delorean

Lego DeLorean

Hoe het werkt?
Nu ben je vast benieuwd hoe het werkt. Heel simpel: je dient via de website ideas.lego.com jouw ‘lego ideas’ ontwerp in. Lukt het je vervolgens om binnen een bepaald (ruim!) tijdsframe 10.000 stemmen te verzamelen voor jouw ontwerp, gaat LEGO overleggen of het als het volgende ‘lego ideas’ project in productie wordt genomen. Zo ja, ben je niet alleen verzekerd van eeuwige roem omdat jóuw Lego-ontwerp straks in de winkel ligt, maar ontvang je ook een percentage van de winst. Hoe cool is dat?

Welk idee op ideas.lego.com is jouw favoriet? Ik ga voor de Toyota Land Cruiser, ingediend door een Australische fan…

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail