Yumble: gesloten bij gebrek aan beleving - Caenen Communicatie
736
post-template-default,single,single-post,postid-736,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Yumble: gesloten bij gebrek aan beleving

sorry-were-closed

Yumble, het naar eigen zeggen unieke en innovatieve indoorpretpark van Nederland, is niet meer. Al na vier maanden zijn de Roermondse deuren definitief gesloten. Jammer natuurlijk, vooral voor alle investeerders. Maar als pretparkfan en communicatieadviseur verbaast het mij niet dat Yumble het niet heeft gered. Persoonlijk had ik niet de behoefte om Yumble te bezoeken. En daar gaat het eigenlijk al mis. Want als je als pretpark zelfs een pretparkfan niet kunt bekoren… wie dan wel?

High-tech kermis
Voor mij had het concept geen sterk aansprekend thema. Als ik naar een pretpark ga wil ik iets beleven, verrast worden, me onderdompelen in een andere wereld en daarin opgaan, iets voelen. Als ik afbeeldingen en filmpjes bekeek van Yumble, zag ik een grote donkere sfeerloze hal met neonkleurtjes. Ik vond het een soort van overdekte high-tech kermis, maar dan zonder de bijbehorende gezelligheid en nostalgie. Totaal niet uitnodigend, kil en emotieloos. Daarbij werd vanaf de opening het toegangsbewijzensysteem geplaagd door softwareproblemen, was de topattractie vaak niet operationeel en waren de horecavoorzieningen niet goed ingericht. Tja.

YumbleHal
Hal Yumble

#Yumblefail
Ook vanuit marketing-communicatieperspectief pakte Yumble het niet handig aan. Van onduidelijke entreeprijzen vervat in vage pakketten en ‘exclusieve’ toegangsuren tot het weggeven van kaartjes en ongelimiteerde toegang. Er was geen enkele consistentie in gedrag en communicatie en dat schept verwarring onder de bezoekers. Informatie die via de social kanalen snel haar weg vond naar de online pretparkfans. Yumble was niet communicatief vaardig genoeg om dit te pareren. Tel bij al deze missers het grote gebrek aan beleving op en #Yumblefail is een feit.

Mosterd na de maaltijd
Had Yumble dit fiasco kunnen voorkomen? Ik denk het wel. Door vooraf te investeren in een gedegen doelgroeponderzoek waren de bedenkers van dit ‘zo vernieuwende’ concept er vast achter gekomen dat het een sterk thema mist. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken en promoten: ga in gesprek met je doelgroep, vraag naar hun wensen en ideeën, luister naar jouw doelgroep/klant! In een tijd waarin je co-creatie in jouw voordeel kunt laten werken, is de keuze van Yumble curieus te noemen. Hoe makkelijk was het geweest om ‘af te kijken’ bij de grote jongens, zoals de Efteling. Zo ben ik bijvoorbeeld lid van de ‘Raad der Wijzen’, een klantenpanel van de Efteling dat wordt ingezet om de pretparkervaring continu te verbeteren. Yumble plaatste achteraf een boodschap op de toegangsdeuren en website dat ze ‘geleerd hebben van de ervaringen en er hard aan gaan werken om Yumble leuker en spannender te maken’. Mosterd na de maaltijd. Yumble ging van fail naar failliet.

Helaas een roemloos einde van een concept dat wel degelijk vernieuwend voor de pretparkbranche had kunnen zijn.

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail