5-stappenplan om mindful te schrijven - Caenen Communicatie
1045
post-template-default,single,single-post,postid-1045,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

5-stappenplan om mindful te schrijven

PrioBlog-Life-Mindfulness

Mindful schrijven, bestaat dat? Ja zeker, als mindfulness jouw levensstijl is. Ik kan het je van harte aanraden, al is het een continu bewustwordingsproces. Mindfulness helpt mij om me goed en rustig te voelen, en ook om mijn werk met plezier én zelfs beter te doen. Door bijvoorbeeld mindful te schrijven. Schrijf je graag en ben je nieuwsgierig hoe dat werkt? Lees dan snel mijn 5-stappenplan!

1. Sta mindful in het leven!

Misschien een inkoppertje, maar toch. Als je mindful in het leven staat, leef je in het hier en nu, met milde en open aandacht voor wat er om je heen gebeurt, zonder te oordelen of uit te gaan van aannames. Dat lijkt gemakkelijk, maar hoe vaak ‘vind’ je niet iets over iemand of een gebeurtenis? Best vaak, hè? Natuurlijk mag je een mening hebben, maar blijf dan dicht bij jezelf, oordeel niet en ga uit van daadwerkelijke feiten. Geloof me, dit is lastig en gaat bij mij best vaak mis. Maar ik ben me nu meer bewust van mijn gedachtengang en dat is een flinke stap in de goede richting.

2. Wees minimaal 1x per dag ‘in het moment’

Daarmee bedoel ik dat je je heel bewust bent van waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld beweging 0f hetgeen je eet. Dus niet verzonken in gedachten over je werk op de fiets en ’s avonds zonder benul je avondeten achterover slaan omdat je met je hoofd alweer bij de afspraak met je vriendin bent. Hak deze bezigheden eens heel bewust in drie stukken.

Als je fietst geniet dan van de buitenlucht, snuif ‘m op, voel de warmte van het zonnetje of juist de kou van de wind. Kijk om je heen en zie wat de natuur je te bieden heeft. Je beweegt, je bent goed bezig. Geef jezelf een denkbeeldig schouderklopje. Je zult zien: de drukte in je hoofd neemt af, want je bent met het ‘hier en nu’ bezig en dat is voor dat moment even voldoende.

Dan het avondeten. Proef bij elke hap die je eet wat je aan het eten bent. Of hoe lekker het is klaargemaakt. Eet niet te snel ‘hap-slik-weg’, maar geniet. Niet iedereen heeft de luxe om elke dag een warme en voedzame maaltijd te nuttigen. Count your blessings!

Tot slot de afspraak met je vriendin. Na uren kletsen is een gezellige avond voorbij gevlogen, zonder dat je je hebt gerealiseerd hoe bijzonder de band met je vriendin is. En hoe fijn het is om zo samen te kletsen en alles te kunnen bespreken. Wederom: count your blessings. Doe dit eens af en toe tijdens (dus niet ervoor of erna, maar ‘in het moment’) leuke uitjes met familie en vrienden. Kijk om je heen hoe iedereen geniet. Het geeft je direct een warm en fijn gevoel.

In het moment zijn geeft rust en genoegdoening, is eigenlijk de boodschap. Dat lukt je zeker niet élk moment van de dag, dat hoeft ook niet. Probeer in elk geval 1x per dag zo’n moment te prikken. Vaker is natuurlijk beter, je hebt zoveel momenten om uit te kiezen!

3. Meditatief schrijven

Met stap 1 en 2 heb je een bodem gelegd voor een ‘mindfulle’ levensstijl. Deze kun je projecteren op het schrijven van een tekst. Bijvoorbeeld door je te focussen op een gesprek, een gebeurtenis, een geur, een dier, iets dat jou opviel. En hier met milde en open aandacht mee bezig te zijn. Iets over het hier en nu. Ga je daarover schrijven dan is dat heel meditatief. Je schrijf het letterlijk van je af, zonder je te laten afleiden door ‘onbelangrijke’ dingen, zoals social media. Misschien wel gewoon lekker met pen op een vel papier! Dat kan een opluchting zijn of een openbaring of gewoon fijn. Dit kan overigens ook door te kleuren. Denk aan alle kleurboeken voor volwassenen die er tegenwoordig zijn. Ik kleur zelf graag mandala’s en op zo’n moment is mijn hoofd even helemaal leeg, heerlijk!

4. Inspiratie voor tekst: get ‘in the zone’

Meditatief schrijven of kleuren kan een geweldige uitlaadklep zijn en je helemaal ‘zen’ maken, maar daar krijg ik niet voor betaald en de schoorsteen moet ook branden, toch? Mindfulness helpt mij in mijn werk als tekstschrijver omdat ik er veel inspiratie door krijg. Stel ik heb een schrijfopdracht en ik loop vast. Even een half uurtje wandelen is dan vaak voldoende om weer verder te kunnen. Dus niet in de stress me druk zitten maken dat het niet lukt. Nee, even afstand nemen, naar buiten gaan en in het moment komen: genieten van de buitenlucht en de schaapjes in de wei. Ik raak weer voldoende geïnspireerd om verder te schrijven. Overigens geldt voor al mijn opdrachten dat ik veel inspiratie opdoe door mindful te zijn. Juist als je even de tijd neemt om uit je hoofd te gaan en in het moment, komen daarna de beste ideeën in je op.

Als ik dan vervolgens ga schrijven, ben ik helemaal in dát moment, ‘in the zone’ noem ik dat altijd. Dan wil ik niet afgeleid worden, ik sluit m’n mailprogramma af, zet m’n telefoon op stil en leg ‘m weg en schrijf, schrijf, schrijf. Super productief ben ik dan. En dat is meteen het ultieme voorbeeld van ‘mindful schrijven’.

5. Zelfvertrouwen voor nieuwe uitdagingen

Stap 4 gaat over de inhoud van mijn schrijfopdrachten. Maar mindfulness gaat veel verder dan inspiratie voor goede content. Door mindful te leven ervaar je minder stress en wordt je rustiger. Je krijgt meer zelfvertrouwen, want in alles blijf je dicht bij jezelf en laat je je niet beïnvloeden door wat anderen vinden of van je denken. In zo’n state of mind komen sluimerende krachten, capaciteiten en talenten tot leven. En durf je ineens uit de comfortzone te komen om nieuwe dingen uit te proberen. Op werkvlak zijn dat voor mij vaak schrijfgerelateerde uitdagingen, die ik graag aanga vanuit een positieve insteek. Niet eng, want onbekend. Maar gaaf, want nieuw. Ook dat is mindful schrijven.

Goed voornemen voor 2016

Vind je het allemaal wat zweverig? Kan ik me voorstellen en vond ik zelf ook. Maar toen ik er eenmaal mee aan de slag ging (er zijn tig mindfulness cursussen te volgen, vast ook bij jou in de buurt) raakte ik steeds meer geïnteresseerd. Ik voel me nu fysiek beter en mijn werk heeft er ook baat bij. Het mooie van mindfulness is dat je eruit kunt halen wat voor jou werkt. Maar je moet er wel actief mee aan de slag om te ervaren wat het met je doet. Lijkt me een goed voornemen voor 2016!

Veel succes met mindfulness (hé, dat rijmt ?)!

Delen
LinkedInFacebookGoogle+TwitterEmail