Wol op je website? Drie vragen helpen je met ‘scheren’ - Caenen Communicatie
813
post-template-default,single,single-post,postid-813,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Wol op je website? Drie vragen helpen je met ‘scheren’

schaap

Een Australisch schaap had enige tijd geleden de twijfelachtige eer om ontdaan te zijn van een recordhoeveelheid wol. Ruim veertig kilo maar liefst! Het beest was vermoedelijk al vijf jaar niet geschoren. Er kwam bij mij meteen een vergelijking met websites op. Vreemde vergelijking? Nee, hoor!

Website wol
Ga maar na: je gaat een eigen website opstarten. Je bent enthousiast en erop gebrand om jouw website te laten voldoen aan de laatste technische eisen. Natuurlijk ziet hij er ook gelikt uit. En passen de teksten helemaal bij jouw business. Tijd vliegt als je lekker druk bezig bent met je bedrijf. En hopla, je bent zo een paar jaar verder. Wat heb je in de tussentijd met jouw site gedaan? Is hij nog steeds zo actueel en trendy als in het begin of heeft zich toch wat figuurlijke wol opgestapeld?

Geregeld scheren
In het artikel las ik dat schapen geregeld moeten worden geschoren, omdat ze anders allerlei ziektes kunnen krijgen. Dat geldt voor jouw website ook. Neem het woord ‘ziekte’ daarbij niet al te letterlijk, maar zie het vooral zo dat jouw website stukje bij veroudert als je ‘m niet geregeld bijhoudt of ‘scheert’, om even in schaapstermen te blijven.

Techniek, design en content
Bekijk je website eens kritisch en stel jezelf de volgende drie vragen:

  1. Is jouw website geschikt voor alle moderne devices, zoals smartphones en tablets? Niet? Ga dan snel aan de slag met de technische kant van jouw site, zodat hij responsive wordt. Hele volksstammen zijn immers vergroeid met hun smartphone. Als op dat relatief kleine schermpje een site niet duidelijk is, haakt de bezoeker af. Een gemiste kans! Tip: open jouw site op een smartphone en kijk eens of deze makkelijk te lezen is.
  2. Dan het design van je website. Past die nog bij wat je met je bedrijf wilt uitstralen en bij de huidige tijd? Is het beeldmateriaal nog actueel? Of is een opfrisbeurt eigenlijk niet verkeerd? Kijk om dit goed te kunnen beoordelen ook eens naar websites van de concurrent. Hoe steek je daarbij af?
  3. En last but not least: de content. Wanneer heb je deze voor het laatst geactualiseerd? Klopt de informatie nog wel? In een jaar kan al heel veel veranderen, laat staan in een paar jaar. Niets is zo killing als op een site terecht komen en zien dat het laatste project, nieuwsbericht of blog van twee jaar geleden dateert. Zelfs twee maanden is al te lang. Zo’n site laat je toch links liggen als bezoeker? Google is trouwens ook dol op actualiseren. Wist je dat een statische site veel slechter wordt gevonden dan een site waarop geregeld ‘beweging’ is?


Tijd en prioriteit
Even terug naar het schaap. De schaapscheerder deed er drie kwartier over om het schaap van zijn vacht te ontdoen. Normaal gesproken duurt dat drie minuten. Met andere woorden: wacht je te lang met het onderhoud van jouw site, dan is het ook nog eens een hele kluif! Die je misschien zonder professionele hulp niet meer geklaard krijgt en daardoor ook nog eens een smak geld kost. Tijd en prioriteit, daar gaat het hier om. Als je het druk hebt, dan geloof je die website wel. Ik heb er toch één? Prima zo. Maar met die denkwijze loop je misschien heel veel nieuwe kansen, opdrachten, contacten etc mis. Dat is jammer! Geef je website daarom de tijd en prioriteit die hij verdient.

Scheer je content op tijd
Neem bijvoorbeeld 1x per maand de tijd (plan het in!) om de content van je site te actualiseren. Kun je er een nieuw project aan toevoegen? Of een heel oud project maar eens van afhalen? Klopt de informatie nog wel? Als er jaartallen op staan: moet je die aanpassen? En als je nieuws op je site hebt staan, zorg dan dat het actueel is. Verkeerde en verouderde informatie op je website zorgen voor een slechte indruk bij de bezoeker. Voorkom dat door je content op tijd te ‘scheren’. En eerlijk is eerlijk: wat mij betreft mag je het er ook bij laten zitten en er een paar jaar niet naar omkijken. Ik ben dol op ‘scheer’ opdrachten, waarbij ik een complete site herschrijf en ervoor zorg dat de content weer helemaal up-to-date is. Maar doe jezelf een plezier en hou het daarna lekker zelf bij! En weet: een schaap dat regelmatig wordt geschoren, levert veel meer wol (lees: rendement).

Ik leer het je graag!
Wil je het écht goed doen? Overweeg dan om aan te schuiven bij de workshop Schrijven voor het web die ik op woensdag 14 oktober geef in samenwerking met communicatiebureau vanEngelen in Waalwijk. Leer hoe je zelf voor topcontent op je website kunt zorgen. Er zijn nog een paar plekjes vrij!

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail