Ja maar, wat als je gaat omdenken? - Caenen Communicatie
986
post-template-default,single,single-post,postid-986,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Ja maar, wat als je gaat omdenken?

Whennothingis

Ja-maren. Iedereen maakt zich er schuldig aan. Ik ook. ‘Ja, maar waarom zou ik voor mezelf beginnen? Al die onzekerheden, dat is niks voor mij.’ Dacht ik lange tijd. Toch waagde ik dit jaar de sprong naar het ondernemerschap. Door om te denken. En wat was 2015 een mooi jaar, waarin ik geen seconde  spijt heb gehad van mijn keuze! Daarom wijd ik dit blog aan het fenomeen ‘omdenken’. Voor op je ‘goede voornemens’ lijstje van 2016!

Van ja-maar naar ja-en

Een ja-maar-reactie is heel logisch. We willen geen problemen en schieten daarom snel in de weerstand: ‘Ja, maar…’. Problemen zijn irritant en tegelijkertijd een deel van het leven. Er zullen altijd problemen op je pad komen. Dan kun je er maar beter het beste van maken, vind je niet? Door om te denken. ‘Ja’ zeggen tegen een probleem in plaats van ‘Ja, maar’ is de eerste stap van het omdenken. Verzetten geeft stress, strijd en irritatie. Dus dat heb je al ‘gewonnen’. Zet vervolgens nog een extra stapje en zeg ‘Ja, en’. Zo transformeer je een probleem in een mogelijkheid.

Omdenken1 We laten ons vaak bang maken door aannames. Niet doen! 

Uit de comfortzone

Eerlijk is eerlijk: voor omdenken is het vaak nodig om uit je comfortzone te komen. Want actie ondernemen is lastiger dan klagen en alles maar ‘bij het oude’ laten. Vooral door het te doen en uit te proberen ervaar je de positieve gevolgen van omdenken. Het heeft mij in elk geval geholpen om te starten met Caenen Communicatie.

Ik ging van ‘vastdenken’:
‘Ja, maar dan heb ik geen vast salaris’
‘Ja, maar wat als ik ziek word’
‘Ja, maar wat als ik niet voldoende werk binnenhaal?’
‘Ja, maar wat als ik mijn collega’s mis?’
‘Ja, maar wat als ik de administratieve taken niet onder de knie krijg’
‘Ja, maar (enzovoorts)’

Naar ‘omdenken’ – het zien van de feiten:
‘Ja, en dan kan ik mijn beroep uitvoeren op mijn manier’
‘Ja, en dan kan ik mijn eigen tijd indelen’
‘Ja, en dan ik kan ik zelf bepalen hoe ik mijn werk doe’
‘Ja, en ik kan een administratiekantoor mijn boekhouding laten doen’
‘Ja, en dan ben ik beter in balans’
‘Ja, en dan kan ik samenwerken met partners die bij me passen’
‘Ja, en ik kan een AOV-verzekering afsluiten voor als ik ziek word’
‘Ja, en (enzovoorts)’

Klinkt heel basic, maar er verandert ontzettend veel tussen de oren als je gaat omdenken. Ik stelde mezelf de vraag: ‘Wat is uiteindelijk het ergste dat me kan overkomen?’ Het antwoord was: ‘Dat ik weer in loondienst ga werken’. Met het gevoel dat ik een eigen bedrijf in elk geval een kans heb gegeven en mezelf nooit kan verwijten dat ik het niet heb geprobeerd. Zo zijn alle ‘ja, maren’ in één klap relatief. En had ik enorm veel zin en positieve energie om van Caenen Communicatie een succes te maken.

Voor mij geen beren meer en juist heel veel kansen! Alleen op die manier kun je onbevangen en met veel vertrouwen starten aan een nieuw avontuur. Geen angsten die je tegenhouden, maar positieve gedachten die je verder helpen op een spannend pad. In die state of mind hebben je voornemens de grootste kans van slagen, daar ben ik van overtuigd. Mij hoor je in elk geval niet klagen! Omdenken bezorgde Caenen Communicatie een vliegende start. Niet alleen ben ik deze nieuwe uitdaging met meer vertrouwen gestart, ook hielp omdenken mij op momenten dat het even minder was.

Deze quote van Margaret Drabble inspireerde mij enorm: ‘When nothing is sure, everything is possible’.

Omdenken in communicatie

Elke communicatieadviseur en tekstschrijver heeft in mijn ogen omdenk-skills nodig. Zo kan een tekst er vele malen beter van worden als je de woorden letterlijk een andere plek geeft, schrapt of een andere woordkeus maakt. Dat vergt behoorlijk wat omdenken, dat weet ik uit ervaring.

Omdenken is ook dé manier om van een communicatieprobleem een communicatieoplossing te maken. Het komt vaak voor dat een communicatiediscussie, op welk vlak of niveau dan ook, vast loopt door ‘vast te denken’. Door ‘ja’ te zeggen tegen het probleem en vervolgens ‘ja, en’ toe te voegen gaat die discussie al heel snel de positieve kant op. Omdenken is onmisbaar in communicatie!

Meer omdenk-inspiratie!

omdenken Deze hoort bij elke communicatiespecialist aan de muur!

Omdenken4Een inkopper. Toch komen we vaak niet in beweging…

Omdenken2        Jahaa, dat is gewoon een optie hè? Hou ‘m vast! 

LoesjeComfortzoneLoesje is natuurlijk hét schoolvoorbeeld van ‘omdenken’

Omdenken5 My personal favorite als chocoholic ;-D

Ja maar, wat als je gaat omdenken?

Dat mag duidelijk zijn: dan zie je geen beren meer op de weg en worden bedreigingen kansen. Probeer het maar, het helpt je ongetwijfeld om problemen anders te benaderen en zelfs op te lossen!

Ik kan me voorstellen dat je daar hulp bij nodig hebt. Ga dan naar omdenken.nl. Je vindt er meer uitleg en veel aansprekende voorbeelden.

Succes met omdenken!

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail