16 dec Ja maar, wat als je gaat omdenken?
Ja-maren. Iedereen maakt zich er schuldig aan. Ik ook. âJa, maar waarom zou ik voor mezelf beginnen? Al die onzekerheden, dat is niks voor mij.â Dacht ik lange tijd. Toch waagde ik dit jaar de sprong naar het ondernemerschap. Door om te denken. En wat was 2015 een mooi jaar, waarin ik geen seconde spijt heb gehad van mijn keuze! Daarom wijd ik dit blog aan het fenomeen âomdenkenâ. Voor op je âgoede voornemensâ lijstje van 2016!
Van ja-maar naar ja-en
Een ja-maar-reactie is heel logisch. We willen geen problemen en schieten daarom snel in de weerstand: âJa, maarâŠâ. Problemen zijn irritant en tegelijkertijd een deel van het leven. Er zullen altijd problemen op je pad komen. Dan kun je er maar beter het beste van maken, vind je niet? Door om te denken. âJaâ zeggen tegen een probleem in plaats van âJa, maarâ is de eerste stap van het omdenken. Verzetten geeft stress, strijd en irritatie. Dus dat heb je al âgewonnenâ. Zet vervolgens nog een extra stapje en zeg âJa, enâ. Zo transformeer je een probleem in een mogelijkheid.
 We laten ons vaak bang maken door aannames. Niet doen!Â
Uit de comfortzone
Eerlijk is eerlijk: voor omdenken is het vaak nodig om uit je comfortzone te komen. Want actie ondernemen is lastiger dan klagen en alles maar ‘bij het oude’ laten. Vooral door het te doen en uit te proberen ervaar je de positieve gevolgen van omdenken. Het heeft mij in elk geval geholpen om te starten met Caenen Communicatie.
Ik ging van âvastdenkenâ:
âJa, maar dan heb ik geen vast salarisâ
âJa, maar wat als ik ziek wordâ
âJa, maar wat als ik niet voldoende werk binnenhaal?â
âJa, maar wat als ik mijn collegaâs mis?â
âJa, maar wat als ik de administratieve taken niet onder de knie krijgâ
âJa, maar (enzovoorts)â
Naar âomdenkenâ â het zien van de feiten:
âJa, en dan kan ik mijn beroep uitvoeren op mijn manierâ
âJa, en dan kan ik mijn eigen tijd indelenâ
âJa, en dan ik kan ik zelf bepalen hoe ik mijn werk doeâ
âJa, en ik kan een administratiekantoor mijn boekhouding laten doenâ
âJa, en dan ben ik beter in balansâ
âJa, en dan kan ik samenwerken met partners die bij me passenâ
âJa, en ik kan een AOV-verzekering afsluiten voor als ik ziek wordâ
âJa, en (enzovoorts)â
Klinkt heel basic, maar er verandert ontzettend veel tussen de oren als je gaat omdenken. Ik stelde mezelf de vraag: âWat is uiteindelijk het ergste dat me kan overkomen?â Het antwoord was: âDat ik weer in loondienst ga werkenâ. Met het gevoel dat ik een eigen bedrijf in elk geval een kans heb gegeven en mezelf nooit kan verwijten dat ik het niet heb geprobeerd. Zo zijn alle ‘ja, maren’ in één klap relatief. En had ik enorm veel zin en positieve energie om van Caenen Communicatie een succes te maken.
Voor mij geen beren meer en juist heel veel kansen! Alleen op die manier kun je onbevangen en met veel vertrouwen starten aan een nieuw avontuur. Geen angsten die je tegenhouden, maar positieve gedachten die je verder helpen op een spannend pad. In die state of mind hebben je voornemens de grootste kans van slagen, daar ben ik van overtuigd. Mij hoor je in elk geval niet klagen! Omdenken bezorgde Caenen Communicatie een vliegende start. Niet alleen ben ik deze nieuwe uitdaging met meer vertrouwen gestart, ook hielp omdenken mij op momenten dat het even minder was.
Deze quote van Margaret Drabble inspireerde mij enorm: ‘When nothing is sure, everything is possible’.
Omdenken in communicatie
Elke communicatieadviseur en tekstschrijver heeft in mijn ogen omdenk-skills nodig. Zo kan een tekst er vele malen beter van worden als je de woorden letterlijk een andere plek geeft, schrapt of een andere woordkeus maakt. Dat vergt behoorlijk wat omdenken, dat weet ik uit ervaring.
Omdenken is ook dĂ© manier om van een communicatieprobleem een communicatieoplossing te maken. Het komt vaak voor dat een communicatiediscussie, op welk vlak of niveau dan ook, vast loopt door âvast te denkenâ. Door âjaâ te zeggen tegen het probleem en vervolgens âja, enâ toe te voegen gaat die discussie al heel snel de positieve kant op. Omdenken is onmisbaar in communicatie!
Meer omdenk-inspiratie!
 Deze hoort bij elke communicatiespecialist aan de muur!
Een inkopper. Toch komen we vaak niet in beweging…
    Jahaa, dat is gewoon een optie hĂš? Hou ‘m vast!Â
Loesje is natuurlijk hĂ©t schoolvoorbeeld van ‘omdenken’
 My personal favorite als chocoholic ;-D
Ja maar, wat als je gaat omdenken?
Dat mag duidelijk zijn: dan zie je geen beren meer op de weg en worden bedreigingen kansen. Probeer het maar, het helpt je ongetwijfeld om problemen anders te benaderen en zelfs op te lossen!
Ik kan me voorstellen dat je daar hulp bij nodig hebt. Ga dan naar omdenken.nl. Je vindt er meer uitleg en veel aansprekende voorbeelden.
Succes met omdenken!