Storytelling toen en nu - Caenen Communicatie
769
post-template-default,single,single-post,postid-769,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Storytelling toen en nu

Oudefoto

Deze prachtige foto vond ik op een brocante in het pittoreske Belgische plaatsje Sainte-Cécile. Ben je bekend met het fenomeen ‘brocante’? Dan weet je dat je daar veel interessantere spulletjes ziet en vindt dan op een Nederlandse rommelmarkt. Of misschien komt het omdat je in het buitenland bent en de vakantiestemming ervoor zorgt dat je buitenlandse ‘rommel’ mooier vindt dan Hollandse troep…

Downton Abbey-achtig
Hoe dan ook, ik ben gek op brocantes en deze keer viel mijn oog op een oude foto, de afbeelding bij dit blog. Zeg nou zelf: deze mysterieuze foto heeft wat. Om te beginnen is het een typisch jaren ’20 tafereel. De haardracht, de kleding, de setting. Bij het zien van de foto begint zich in mijn hoofd een Downton Abbey-achtig verhaal (je-weet-wel, het Britse kostuumdrama) af te spelen, waarvan ik je de details zal besparen… En bovendien: iedereen fantaseert er waarschijnlijk een ander verhaal bij.

Elementen storytelling
Met een beetje fantasie zitten alle elementen van storytelling in deze ene oude foto:

  • het verhaal staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde
  • het bevat narratieve elementen: een hoofdpersoon, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling
  • het is authentiek
  • het is persoonlijk
  • het is prikkelend en roept emotie op

 

In tekst en beeld
Iedereen heeft zo zijn eigen verhaal. Zoals het verhaal van de dame op de foto. Kun je nagaan hoe omvangrijk de verhalen van bedrijven zijn. Even een paar mooie voorbeelden van corporate storytelling. In tekst door Albert Heijn. En in beeld door communicatiebureau vanEngelen (persoonlijk detail: ik maak er ook deel van uit, zie de laatste foto).

Storytelling nu
Iedereen weet dat corporate storytelling hot is. Maar dat is het alleen als het verhaal voldoet aan bovengenoemde elementen. Nepverhalen zijn echt not done. En in tijden van transparantie moet er ook een consequente lijn zitten in je verhaal. Heeft jouw bedrijf een interessante historie? Doe er iets mee en zet jouw corporate story op papier en draag ‘m uit. Klanten voelen zich meer betrokken bij een bedrijf met een persoonlijk en authentiek verhaal. Het creëert een gunfactor en maakt van jouw klanten fans en ambassadeurs.

Nog geen historie, wat nu?
Maar wat als je net bent begonnen met je bedrijf? Dan is er nog geen historie. Kun je dan wel aan storytelling doen? Zeker wel! Wie ben jij, waar sta je voor en waarom ben je gestart met je bedrijf? Wat motiveert, inspireert en drijft je om het bedrijf succesvol te maken? Wat zijn jouw missie en visie? Hoe maak je je klanten blij? Schrijf ‘t allemaal op en hoppa: daar is jouw corporate story!

Boetekleed
En ja: ik trek het boetekleed aan. Want Caenen Communicatie heeft nog geen corporate story. Maar deze foto heeft mij aan het denken gezet. En hoe meer ik er over denk, hoe meer verhalen over Caenen Communicatie er bij mij op komen. Dus ik heb ‘m toegevoegd aan mijn to-do lijstje: corporate story schrijven!

Wil je ook hier mee aan de slag gaan, maar vind je het lastig om jouw story onder woorden te brengen? Daar help ik je graag bij! Neem snel contact op voor meer informatie.

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail