Schrijven is schrappen. Waarom eigenlijk? - Caenen Communicatie
1218
post-template-default,single,single-post,postid-1218,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Schrijven is schrappen. Waarom eigenlijk?

Schrijvenisschrappen

Een enorme lap tekst schrijven is echt niet moeilijk. Maar heb jij zin om lange teksten te lezen? Waarschijnlijk niet. Geen tijd, geen zin of gewoon niet fijn. We scannen een tekst liever, zodat we snel zien of deze voor ons interessant is. Afhankelijk van het onderwerp nemen we al dan niet de tijd om lang te lezen. Oh, er komt dus toch een moment waarop een lange tekst wél wordt gelezen? Ja zeker, maar timing is essentieel. Wanneer schrappen, wanneer niet? Lees meer, als je tenminste zin hebt om nog 750 woorden te lezen… Ik daag je uit!

Wanneer een korte tekst (en dus schrappen)?

Dé hamvraag is: wanneer is een tekst nuttig en wanneer niet? Bij elke tekst stel ik me vervolgens de vragen: ‘Wie is de doelgroep?’, ‘Wat is de boodschap?’, ‘Wat is het doel?’ en ‘Voor welk medium schrijf ik?’. Als de doelgroep jongeren zijn, die ik moet overtuigen om voor een bepaalde studie te kiezen via een website, dan wordt het schrappen geblazen. Want jongeren lezen niet graag en al zeker niet veel en zullen dus met een aantal heel aantrekkelijke steekwoorden een tekst in getrokken moeten worden. Daarna is het zaak om door middel van korte alinea’s met duidelijke kopjes erboven jongeren te verleiden om verder te lezen. Alleen als een jongere erg geïnteresseerd is in een bepaalde opleiding zal hij of zij een complete PDF gaan lezen of downloaden, met daarin detailinfo. Het is goed om zo’n PDF te plaatsen, maar pas op een dieper niveau in de website, dus zeker niet op de homepage. Het bovenstaande scenario geldt voor alle doelgroepen die snel overtuigd moeten worden van een krachtige boodschap. En het geldt niet alleen voor webteksten, maar bijvoorbeeld ook voor (on- of offline) advertenties. Een advertentie met heel veel tekst nodigt niet uit om te lezen en beklijft niet. Er moet een duidelijke boodschap in staan, die blijft hangen en bij voorkeur nog een teaser, die een lezer naar een website trekt of verleidt om bijvoorbeeld een afspraak te maken. Kortom: een lange tekst is niet nuttig voor een jongere die online op zoek is naar een passende opleiding of voor een advertentie.

Wanneer een lange tekst (en dus niet schrappen)?

Terwijl een lange tekst juist wel nuttig kan zijn voor een oudere persoon, die op zoek is naar meer informatie over bijvoorbeeld welk ziekenhuis goed staat aangeschreven. Of voor een wetenschapper die meer wil weten over een bepaalde scheikundige reactie. Deze doelgroep zal in eerste instantie de on- of offline informatie ook scannen, maar is al heel snel erg geïnteresseerd zodra het juiste onderwerp wordt gevonden. En wil er dan zo veel mogelijk over weten. Een korte tekst is dan juist niet nuttig en zal snel terzijde worden gelegd. Bij deze doelgroep is het doel meestal ook niet ‘overtuigen’, maar ‘informeren’. Een beetje kort door de bocht kunnen we concluderen dat overtuigende en commerciële teksten (waarmee je iemand wilt overtuigen een product aan te schaffen of van een dienst gebruik te maken) beter kort kunnen zijn (en in laagjes langer mogen worden, naarmate de lezer meer geïnteresseerd raakt) en informerende teksten lang(er) mogen zijn. Natuurlijk hangt het dan nog steeds sterk van onderwerp, doelgroep en medium of of er geschrapt moet worden en hoe veel. Dat is en blijft een kwestie van gevoel en vakmanschap.

Schrappen is duur…

Hoe korter een tekst moet zijn, hoe meer het vaak kost. Dat is soms lastig uit te leggen aan een klant. Klant: ‘Zo veel geld voor ‘maar’ 150 woorden…?’ Ik: ‘Tja, als ik het in 500 woorden mag opschrijven bent u goedkoper uit, want dan hoef ik niet te schrappen. Maar dan leest waarschijnlijk niemand het.’ Zeker bij bijvoorbeeld een advertentietekst zit de tijd vooral in het nadenken over hoe je zo veel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk woorden kunt omschrijven, die ook nog eens prikkelen en de lezer uitnodigen om tot actie over te gaan. Die tijd zal ik een opdrachtgever toch in rekening moeten brengen. Terwijl informatieve teksten voor een website, waarbij ik lekker meters kan maken, een stuk goedkoper zijn, want gewoonweg minder tijd kosten.

Tips om te schrappen

Heb je geen zin om veel te betalen voor een korte tekst? Schrijf je graag en wil je zelf proberen of je voldoende kunt schrappen? Dan deel ik graag mijn eigen werkwijze met je. Ik bedenk eerst welke boodschap ik wil overbrengen en schrijf deze vervolgens helemaal uit (uiteraard toegespitst op het medium dat de klant in gedachten heeft). Vervolgens begint het proces van schrappen en herformuleren, schrappen en herformuleren, totdat ik tevreden ben. Soms lukt het vrij snel, maar soms loop ik hopeloos vast op short copy. Dan kan ik het tekstje beter even laten rusten en een dag later er fris mee verder gaan. Vaak lukt het dan stukken beter en sneller. Als de tekst klaar is, laat ik ‘m sowieso even rusten en lees er een dag later nog eens overheen. Vaak kan ik dan net nog wat extra puntjes op de i zetten.

Ga je zelf schrappen? Veel succes! Heb je toch hulp nodig? Bel of mail me dan gerust… en schrik niet van de offerte ? .  

Delen
LinkedInFacebookGoogle+TwitterEmail