Schrijf jij dat even? - Caenen Communicatie
1137
post-template-default,single,single-post,postid-1137,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Schrijf jij dat even?

SnoopyTyping

Deze vraag wordt veel gesteld. Prima natuurlijk, maar met ‘even’ ben ik het niet eens. Want je schrijft niet ‘even’ iets. Ook ik als professionele tekstschrijver schrijf niet ‘even’ iets. Wordt de tekst ook nog ‘even’ geschreven door iemand die eigenlijk een totaal ander vakgebied heeft? Niet slim. Want die persoon heeft het druk met zijn of haar werk en zal de tekst ‘even’ afraffelen. Met als resultaat: een slechte tekst. Daarom heb ik een hekel aan ‘even’.

Waarom je een tekst niet ‘even’ schrijft

Als tekstfanaat ga ik natuurlijk voor zo perfect mogelijke teksten. Of het nu een lang artikel is gebaseerd op een interview of een kort stukje voor een social media bericht, bij het schrijven van een tekst doorloop ik telkens deze stappen:

1. voorbereiden: wie is de klant, wie is zijn doelgroep, welke boodschap wil de klant overbrengen, etc.
2. inlezen onderwerp: meer inzicht krijgen in doelgroep en onderwerp, zodat ik de juiste tone of voice vind en de boodschap ook aankomt.
3. deskresearch doen en input verzamelen.
4. soms: interview afnemen (en dus ook afspraken maken met de geïnterviewde en hem/haar de tekst laten accorderen).
5. tekst schrijven en schrappen, schrijven en schrappen, in de laatste fase vooral schrappen.
6. tekst laten rusten.
7. tekst aanscherpen.
8. tekst naar klant en correcties doorvoeren.
9. eindredactie doen.
10. tekst publiceren!

En dan heb ik het nog niet gehad over de tijd die gaat zitten in tussentijds overleg met de klant per mail, telefonisch of op locatie.

Even = niet goed

Snappen jullie nu waarom ik ‘Schrijf jij dat even?’ een hele slechte vraag vind? Het kán gewoon niet ‘even’, tenminste niet als je het goed wilt doen. Zo jammer dat het schrijven van teksten in veel bedrijven en organisaties toch zo wordt aangepakt. Websites als ‘Taalvoutjes’ staan niet voor niets bol met tenenkrommende teksten. Maar ook als er geen taalfouten in de tekst staan, is het beter dat een tekstprofessional de teksten schrijft of redigeert. Want iemand die ‘even’ iets schrijft, doorloopt vast niet alle bovengenoemde stappen.

Natuurlijk kan er in een bedrijf best iemand werken, die ‘even’ een leuk stukje kan schrijven. Daar heb je dan als organisatie mazzel mee. Maar 9 van de 10 keer is dit niet het geval en kan de betreffende persoon het zelfs als een belasting ervaren dat hij of zij ‘even’ iets moet schrijven, naast de reguliere werkzaamheden. Want er gaat gewoon veel tijd in zitten als je die taak serieus neemt en een goed stuk wilt schrijven. Terwijl de opdrachtgever misschien denkt ‘Och, zo’n halve pagina heeft hij/zij zo geschreven’.

Laat belangrijke teksten eindredigeren!

Ik begrijp ook wel dat er niet altijd budget aanwezig is om een externe tekstschrijver in te huren, want tja, die 10 stappen kosten natuurlijk best veel tijd en dus best veel geld. Overweeg dan om, zeker belangrijke teksten die je extern communiceert, te laten (eind)redigeren door een professional. Kost niet zo veel, levert wel heel veel op. Vooral een professionele uitstraling. Er is qua tijdsbesteding een groot verschil tussen schrijven en redigeren. Zeker als de teksten al redelijk ok zijn. Zijn de teksten slecht, heeft enkel eindredigeren weinig zin, want dan moet ik ze opnieuw schrijven. ‘Goedkoop’ wordt dan dus helaas ‘duurkoop’. Geen fijne boodschap voor mij om over te brengen, maar als het zo is, ben ik daar wel eerlijk over.

‘Even’ is geen optie

Ik vind het jammer dat niet iedereen zich beseft hoeveel tijd het kost om goede teksten te schrijven en wat daar allemaal bij komt kijken. Ik hoop daarom van harte dat dit blog een stukje bewustwording teweeg brengt. Zeker als je een professionele organisatie bent, wil je deze professionaliteit ook terug laten komen in je teksten. En dat kan dus niet zo maar ‘even’.

Dus, krijg je binnenkort op kantoor de vraag ‘Schrijf jij dat even?’, wijs dan alsjeblieft op bovengenoemde stappen en geef als antwoord dat ‘even’ iets schrijven niet kan. Mijn taalgenen zijn je erg dankbaar!

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail