Kerstcommunicatie alert! #manonthemoon - Caenen Communicatie
936
post-template-default,single,single-post,postid-936,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Kerstcommunicatie alert! #manonthemoon

manonthemoon3

De dagen worden korter, we maken ons op voor de feestelijke decembermaand. Een maand vol gezelligheid, familie-uitjes en lekker eten. Een maand vol emoties. Niemand weet die sfeer beter neer te zetten dan het Britse warenhuis John Lewis. Elk jaar kijk ik uit naar de John Lewis Christmas Advert. Vrijdag 6 november kwam hij uit en hij is weer briljant.

Pak de zakdoekjes maar alvast, want hier is hét filmpje:

Kick-off voor kerstcommunicatie

En? Moest je ook een traantje wegpinken? De sfeer, de prachtige muziek, het verbeelden van de wondere gedachtenwereld van het meisje en tot slot: een inspirerende one-liner, die ‘ons’ volwassenen aan het denken zet. Ge-wel-dig!

Voor mij is de release van het John Lewis kerstfilmpje dé kick-off voor meer kerstcommunicatie. Een woord dat volgens het Groene Boekje  niet bestaat, maar waar ik je graag meer over vertel. Waarschuwing: na het lezen van dit blog ben je in kerststemming, like it or not!

Coca-Cola en Home Alone

‘Holidays are coming, holidays are coming… always Coca-Cola!’ Wie kent ‘m niet? Ik hou helemaal niet van TV-reclame, maar rond kerst smul ik ervan. Ieder zichzelf respecterend merk probeert dan de meest mooie, spetterende en gave kerstcommercial uit te brengen. Santa stopt even met zijn rendieren bij MacDonalds voor een milkshake? Rond kerstmis is dat de normaalste zaak van de wereld!

En niet te vergeten ieder jaar weer al die kerstfilms op TV. Gezellig met z’n allen rond de kerstboom voor de 12e keer Home Alone kijken…

Ok, toegegeven, je moet je er even psychologisch op instellen, maar eigenlijk is het best fijn al dat feestdagen geneuzel. Dus zet je verstand op nul en ‘go with the Christmas flow’.

Tijd voor cadeautjes!

Het is nu ook de tijd van de reclamefolders, zowel offline (het pak papier in je brievenbus wordt steeds dikker) als online (je mailbox wil je van alles verkopen). Nog meer kerstcommunicatie. Want dit is het moment om elkaar te verrassen met het meest originele cadeau. Maar welk cadeau is dat? Neem alle folders en mailings door en je ziet door de bomen het bos niet meer. Herken je dit: elk jaar na kerst thuiskomen met één of meer cadeaus, waarvan je denkt: ‘Waarom had ik dit ook alweer nodig?’ Dat is de psychologische werking van reclame!

Wie haakt er níet in op kerst?

Dan social media. Wie haakt er eigenlijk niet in op kerst? Hier kan ik kort over zijn. Hou je van alle feestelijkheden van kerst, dan kom je de komende weken enorm aan je trekken op Twitter, Facebook, Instagram en social consorten. Hou je er niet van, doe jezelf een plezier en kijk maar even niet tot begin januari. Zelf vind ik het best gaaf om te zien hoe social media kanalen vanaf nu veranderen in een online ‘bling-bling’ kerstboom met veel mooie visuals, filmpjes en rake teksten.

Overal lichtjes

Heel sfeervol: kerstcommunicatie in je omgeving. Die begint nu langzaam toe te nemen. Tuincentra en groothandels hebben al kerstafdelingen lang voordat je überhaupt aan kerst wilt denken. Dan komen de supermarkten en andere winkels ook in kerststemming en net na Sinterklaas is elke binnenstad sfeervol verlicht en versierd. Niet te vergeten de kerstmarkten die na het starten van de advent overal te bezoeken zijn.

Ook zie je over een paar weken steeds meer lichtjes in en rond de huizen en straten in de buurt. Ga in de kerstvakantie eens in het donker een wandeling maken door je buurt, dat is echt een aanrader. Wij hielden met onze ex-buren een Christmas Battle: wie heeft de meeste lichtjes? Het werd hoe langer hoe gekker, van lichtslangen rondom het huis tot rendieren bij de voordeur en grote kerstbomen in de voortuin. Een soort van mini-GLOW in Drongelen. Zeg nou zelf: de sfeer op straat rond kerst is toch heerlijk?

Deuntjes in je hoofd

Ik eindig met muziek. Dat is natuurlijk ook een vorm van kerstcommunicatie, die enorm bijdraagt aan de kerstsfeer. Met de juiste kerstmuziek in de winkel kom je (hoopt de winkel) in een shoppingmood en koop je meer dan je eigenlijk wilde kopen. Tune in op Sky Radio, the Christmas Station, en word vrolijk van de kerstdeuntjes in je hoofd.

Na het schrijven van dit blog heb ik er weer helemaal zin in: de kneuterige, maar oh zo sfeervolle en gezellige weken voor kerst. Laat die kerstcommunicatie maar komen! Het eerste deuntje heb ik al te pakken: ‘It’s beginning to look a lot like Christmas, everywhere  you go… ‘. Zing je mee?

Delen
LinkedInFacebookTwitterEmail