Good to know: zo schrijf je een persbericht - Caenen Communicatie
1391
post-template-default,single,single-post,postid-1391,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Good to know: zo schrijf je een persbericht

Schrijf je wel eens een persbericht? Dan wil je natuurlijk graag dat het bericht wordt geplaatst in de door jou benaderde media. Als je consequent deze 6 stappen volgt, is de kans groot dat dit lukt. Alle stappen licht ik toe met een eigen praktijkvoorbeeld. Doe er je voordeel mee!

Stap 1: schrijf een prikkelende (sub)kop

Een persbericht wordt alleen door de media opgepakt en geplaatst als het bericht nieuwswaarde heeft. Hoe laat je in één oogopslag zien dat jouw bericht nieuwswaarde heeft? Juist ja, door er een prikkelende kop boven te plaatsen. Beter is het om twee koppen te bedenken, zodat er een keuzemogelijkheid bestaat.

Hou de kop altijd zo kort mogelijk, vermijd lidwoorden (de, het, een) en schrijf actief (vermijd kunnen, zullen, worden). De subkop mag best iets langer zijn, maar dat hoeft niet.

Voorbeeld (sub)koppen voor persbericht Avres (aanleiding: officiële lancering van de nieuwe website):

Kop 1: Avres: van uitvoeringsorganisatie naar verbinder
Kop 2: Verbinden staat centraal bij Avres
Met daarbij als subkop: Nieuwe website toont karakter nieuwe organisatie
-> de kop en subkop maken nieuwsgierig: hoezo staat verbinden centraal bij Avres? Wat is dan het nieuwe karakter van Avres? Hoe zie ik dit terug op de website? Hoe ziet die website er dan uit?

Tip! Als je geen inspiratie hebt voor een goede, prikkelende kop, sla ‘m dan gerust over en schrijf eerst de rest van de tekst. Je zult zien dat het daarna beter lukt. Of wat bij mij vaak gebeurt: de kop schiet me te binnen terwijl ik het persbericht aan het schrijven ben.

Let wel: de kop wordt vaak aangepast door de plaatser van het bericht. Het is belangrijk dat de kop past bij het betreffende medium en de gekozen afbeelding. Bij het schrijven van een persbericht weet je nog niet wie het bericht op welk medium gaat plaatsen en met welke afbeelding. Ik kies altijd voor prikkelende koppen om zo in elk geval de lezers van mijn persbericht te verleiden om het bericht te plaatsen.

Stap 2: beantwoord zoveel mogelijk W’s en de H in the lead

Start je bericht met het schrijven van een korte lead van ongeveer 5 regels. In deze lead beantwoord je zo veel mogelijk de 5W’s en de H van je nieuwsbericht:
1. Wie?
2. Wat?
3. Waar?
4. Wanneer?
5. Waarom?
6. Hoe?

Voorbeeld lead persbericht Avres:

“Op 12 april (wanneer) lanceerde Avres (wie) haar nieuwe website (wat) tijdens de Fenexpo Businessdagen (hoe)  in Gorinchem (waar). Een toepasselijke plek voor een Werk-Leerbedrijf dat werknemers en werkgevers samenbrengt in de regio Alblasserwaard / Vijfheerenlanden. Avres transformeert van traditionele uitvoeringsorganisatie naar mensgerichte verbinder. De website weerspiegelt die nieuwe identiteit (waarom).

Zorg dat de kop terugkomt in de lead of dat de lead een logisch gevolg is van de kop. In de bodytekst die na de lead volgt, ga je dieper in op het nieuwsbericht. Hou de lead altijd algemeen, details volgen later.

Stap 3: beantwoord vragen uit de lead direct in de bodytekst

Een goede lead roept vragen op en nodigt uit om door te lezen. In mijn voorbeeld van Avres wordt de lezer hopelijk nieuwsgierig naar wat hij of zij gaat aantreffen op de nieuwe website. En  hoe Avres transformeert van uitvoeringsorganisatie naar verbinder. Deze vragen heb ik direct na de lead beantwoord in de bodytekst:

“De bezoeker maakt op www.avres.nl kennis met Avres. Waar Avres als organisatie voor staat, de persoonlijke aanpak van Avres, hoe Avres mensen begeleidt naar werk en samenwerkt met ondernemers. Avres stelt zich uitgebreid voor.

Mensgericht
Daarnaast bevat de website informatie over uitkeringen, extra regelingen en schulddienstverlening. Waarbij Avres mensen stimuleert om niet te blijven zitten met problemen. Avres biedt maatwerk, stelt persoonlijke ontwikkeling voorop en legt actief de verbinding met lokale ondernemers en partners. De toon is mensgericht, proactief en helder. Een weerspiegeling van de identiteit van Avres als verbinder in de regio.”

Stap 4: zorg dat de bodytekst oprolbaar is

Heel belangrijk: zorg dat de bodytekst oprolbaar is. Dat wil zeggen dat je meerdere alinea’s schrijft (met tussenkopjes), waarbij het belangrijkste nieuws bovenaan staat, dan wel de belangrijkste vragen eerst worden beantwoord. Daarna schrijf je maximaal twee alinea’s met detailinformatie. Ik heb in mijn voorbeeld van Avres gekozen voor meer informatie over de organisatie Avres. Deze detailinformatie kan van alles zijn, net wat jij relevant en passend vindt bij het persbericht.

Waarom moet een persbericht oprolbaar zijn? Omdat er simpelweg in de door jouw gekozen media niet altijd voldoende plek is voor het volledige bericht. Het is voor de betreffende journalist dan prettig als hij of zij de onderste alinea of alinea’s gewoon weg kan laten. Zorg dus altijd dat jouw bericht ook goed leesbaar is zonder de laatste alinea’s.

Voorbeeld afsluiting persbericht Avres: 

“Participatiewet
Avres voert de Participatiewet uit voor de gemeenten Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Molenwaard en Zederik. In 2016 is Avres gefuseerd uit de voormalige Regionale Sociale Dienst (RSD) en AvelingenGroep (sociale werkvoorziening).”

Stap 5: voeg een quote en beeldmateriaal toe

Grote kans dat jouw persbericht sneller wordt geplaatst als je een quote en beeldmateriaal meestuurt. In mijn voorbeeld stuurde Avres een foto mee van de officiële lancering van de website op de Fenexpo. Ik voegde deze quote toe aan mijn persbericht:

<Quote>
“Wij geven mensen graag weer een toekomst door partijen samen te brengen. Zodat iedereen de kans krijgt zich te ontwikkelen.”
– Saar Spanjaard, directeur Avres

Stap 6: gebruik het juiste format voor een persbericht

Zorg dat er geen misverstand over bestaat dat jouw ingestuurde stuk een persbericht is. Zet er duidelijk boven ‘Persbericht’, vermeld de juiste plaatsnaam en datum en schrijf na de tekst ‘Einde persbericht’. Sluit vervolgens af met:

[Noot voor de redactie]
-> hier kun je verwijzen naar meegestuurd beeldmateriaal en andere relevante informatie voor de redactie 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Naam:
Telefoonnummer:
E-mail: 

En zo ziet het er dan uit!

Mijn persbericht voor Avres is o.a. geplaatst door De Stad Gorinchem.nl. De betreffende journalist koos voor een andere kop, wat ik begrijp gezien de afbeelding (die ik niet tot mijn beschikking had toen ik het bericht schreef). Ook zijn de tussenkopjes verwijderd, waarschijnlijk om het bericht in te korten.

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten! 

Succes met schrijven!

Rest mij jou veel succes te wensen met het schrijven van een persbericht. Kom je er toch niet uit of heb je meer tips of hulp nodig, neem dan gerust contact met mij op. Ik help je graag!

Delen
LinkedInFacebookGoogle+TwitterEmail