De kracht van LinkedIn
1421
post-template-default,single,single-post,postid-1421,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Op zoek naar een baan of opdracht? Gebruik de kracht van LinkedIn!

I love LinkedIn. Zo heb ik mijn opdracht als webredacteur bij LDCR (Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak) helemaal te danken aan LinkedIn. Ben je op zoek naar een nieuwe baan of opdracht? Benut de kracht van LinkedIn door één simpele handeling uit te voeren. Lees snel welke…

Van enthousiasme naar LinkedIn frustratie

Nadat ik een aantal projecten vanuit mijn thuiskantoor had afgerond, had ik mijn zinnen gezet op een opdracht op locatie voor langere tijd. Mijn plan om deze opdracht binnen te halen was netwerken en gesprekken voeren met recruiters. Met de achterliggende gedachte: ‘als ik bij de juiste mensen in the picture ben, komt die opdracht vanzelf wel.’ Dit leek in eerste instantie te werken, ik had interessante en minder interessante gesprekken, maakte her en der kennis, maar het kwam niet tot een match.

Mijn enthousiasme sloeg om in frustratie. Elke dag tig keer LinkedIn checken op mogelijk geschikte opdrachten werd een ware obsessie. Bijna elke dag hing ik aan de lijn met recruiters en potentiële opdrachtgevers. Meestal op mijn eigen initiatief, omdat ik reageerde op opdrachten die ik voorbij zag komen. Maar het leidde niet tot het gewenste resultaat: een opdracht die echt bij mij past. Als ik me voor langere tijd ga inzetten voor een opdrachtgever, vind ik dit erg belangrijk en neem ik niet zo maar de eerste de beste opdracht aan. Ik moest iets anders proberen.

Het magische woord ‘beschikbaar’

En dus ging ik HET doen. Ik heb er lang over nagedacht, want voelde weerstand. Omdat ik vond dat het zo ‘desperate’ over zou komen. Zo van ‘please, please, geef mij een opdracht’. Met lichte tegenzin voegde ik het woord ‘beschikbaar’ toe aan mijn functietitel in de introductiezin van LinkedIn. In de algemene omschrijving omschreef ik voor welke functies ik beschikbaar was. ‘Wie niet waagt, die niet wint’, dacht ik.

Nou, ik had geen tijd om achterover te leunen, want direct daarna werd mijn LinkedIn profiel ontzettend vaak bezocht. Ik ontving mails en telefoontjes van allerlei potentiële opdrachtgevers, niet alleen recruiters. Zo ook een mail van Henk Dijkstra, die op zoek was naar een webredacteur met een juridische achtergrond. Hij had mij gevonden via LinkedIn. Daarna ging het snel, Henk koppelde mij aan de Raad voor de Rechtspraak, en nu ben ik een gelukkige webredacteur voor rechtspraak.nl. Een opdracht die perfect bij mij past. Ik werd gevonden door Henk in plaats van zelf te blijven zoeken in de grote LinkedIn zee. Hoe gaaf is dat?

Gewoon doen!

Dat is mijn tip voor jou: zet het woord ‘beschikbaar’ in je introductiezin, als je op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht. Daarnaast adviseer ik je om in de algemene omschrijving duidelijk te vermelden voor welke functies je beschikbaar bent en eventueel voor hoeveel uur. Vermeld je website, e-mailadres en/of telefoonnummer, zodat potentiële werkgevers of opdrachtgevers je kunnen bereiken. Zorg verder dat jouw LinkedIn-profiel tip top in orde is, zodat de bezoekers van jouw profielpagina een goede indruk krijgen van jouw werkervaring en vaardigheden. Je zult zien dat er balletjes gaan rollen en ook voor jou die perfecte match voorbij komt. Maak gebruik van de kracht van LinkedIn door simpelweg ‘beschikbaar’ toe te voegen aan je introductiezin. Het werkt, ik ben het levende voorbeeld!

Veel succes en als ik je nog ergens mee kan helpen, stuur mij een berichtje. Ik denk graag met je mee!

Delen
LinkedInFacebookGoogle+TwitterEmail